Piano Quartets

Menu

Quartets


First name: J. Andreas
Last name: Hallén
Dates: 1846-1925
Category: Quartet
Nationality: Swedish
Opus name: Opus 3 in F (1976)
Publisher:
Peculiarities: http://levandemusikarv.se/composers/hallen-andreas/SMH-W4478-Kvartett_for_piano_violin_viola_och_violoncell https://imslp.org/wiki/Piano_Quartet%2C_Op.3_(Hall%C3%A9n%2C_Andreas) http://www.earsense.org/chamberbase/works/detail/?pkey
Information: From Wikipedia, the free encyclopedia Johan Andreas Hallén (22 December 1846 - 11 March 1925) was a Swedish Romantic composer, conductor and music teacher, primarily known for his operas, which were heavily influenced by Richard Wagner's music dramas. Johan Andreas Hallen (Göteborg 22 december 1846; Stockholm 11 maart 1925) was een Zweeds componist, dirigent en recensent. Zijn muziek is in te delen bij de (super)-romantiek. Hij heeft grote invloed gehad op het muziekleven in Zweden, maar is als componist onderschat en ondergewaardeerd. Als jongeling kreeg hij al muziekles van de organist van de cathedraal van Gotenburg. Om verdere studies in de muziek te krijgen verkoos hij Duitsland en met name Leipzig (les van Carl Reinecke); München (Joseph Rheinberger) en Dresden (Julius Rietz). Naast compositie begon hij ook les te nemen in dirigeren. Al in Leipzig kreeg een van zijn eerste composities succes: Om pagen och kungadottren (over pages en prinsessen), een balladereeks die hij componeerde op 26-jarige leeftijd. Na zijn studies vertrok hij weer naar Zweden en wachtte hem een warm onthaal. Hij richtte de Musiksällskapet weer op en was daar dirigent van 1872 tot 1978. Hij dirigeerde het orkest in grote koorwerken . Niet alleen in Stockholm was hij actief; ook in Gotenburg werd hij dirigent van het Nieuw Koor Gezelschap (Nya Sängsellskapet). Al in 1869 had hij daar zijn debuut gemaakt als dirigent. Daarna ging hij weer naar Duitsland om 1883 definitief terug te keren naar Zweden. Na Stockholm en Gotenburg was nu Malmö aan de beurt met het Syd Svenska Filharmoniska Sallskapet (Zuidzweeds muziekgezelschap). Vanaf 1884 heeft hij diverse uitvoeringen gegeven met allerlei orkesten en koren, waaronder de Missa Solemnis van Ludwig van Beethoven, oratoria van Franz Liszt, maar ook werken van Richard Wagner. Vanaf 1892 was hij tweede dirigent bij de Opera van Stockholm en tegelijkertijd resencent bij een Zweeds blad. Ten slotte was hij tussen 1909 en 1919 docent aan de muziekacademie van Stockholm. Hallen is niet zo erkend als musicus en pedagoog vanwege zijn starre houding en wisselvallig humeur. Eenmaal gestudeerd hebbende was de drang tot vernieuwing totaal verdwenen en hij liet dat iedereen merken. Hij veroordeelde andere componisten onbegrijpelijke muziek te schrijven (hij deed dat ook als recensent). Leerlingen van hem zoals Kurt Atterberg en Oskar Lindberg hielden het niet lang bij hem uit. Alhoewel hij in haast alle genres gecomponeerd heeft, is zijn stijl haast niet ge-evolueerd. (This item will be translated in English)